LUNCHGERECHTEN


image-382936-krokante_tortilla_met_gerookte_forel-45c48.jpg
KORKANTE TORTILLA MET GEROOKTE FOREL (4 pers)
Nodig:
4 wraps - 200 g ricotta - 4 gerookte forelfilets - 1 bosje waterkers - 1 rode ui - peper - zout

Bereiding:
Verwarm de oven opo 180°C. Pel de rode ui en snijd in fijne halve ringen. Spoel de waterkers. Bak de wraps 5 minuten in de oven. Bestrijk de wraps daarna met ricotta. Snijd de forel in stukken en verdeel over de wraps. Werk af met de waterkers en de uiringen. Draai erover met de peper- en zoutmolen.
naar een ideel van Libelle




​​​​​​​
image-368014-witlofsalade_met_ei-45c48.jpg
SALADE MET WITLOF EN EI (4 pers.)
Nodig:
4 stronkjes witlof - 4 eieren - 50 g rozijnen - 2 el  yoghurt - handvol verse gesnipperde bieslook - 6 augurkjes - 40 g belegen kaas - 1 el dressing - 1 kl kerriepoeder - peper 

Bereiding:
Kook de eieren in 6 minuten gaar. Spoel ze af onder de koude kraan, pel ze en snijd middendoor. Spoel het witlof. Verwijder de buitenste bladeren van het witlof als ze bruin zijn. Verwijder het achterste en het binnenste van het witlof. Snijd het witlof in dunne lange repen. Verdeel over 4 borden. Snijd de augurken en de kaas in blokjes. Verdeel de stukjes augurk, de kaas, de bieslook en de rozijnen over het witlof. Meng de yoghurt met de dressing en breng dit op smaak met het kerriepoeder. Verdeel de saus over de witlofsalade. Verdeel dan de eieren erover, draai erover met de pepermolen en serveer.  
image-86093-20160729_121142_resized.w640.jpg
WRAPS MET GEGRILDE GROENTEN (4 stuks)
Nodig:
1/2 aubergine - 1/2 courgette - 1 puntpaprika - handje rucola - 4 volkoren wraps - 6 el hummus - chilisaus - peper - preischeutjes

Bereiding:
Snijd de aubergine en de courgette in dunne plakjes. Snij de puntpaprika in smalle reepjes. Leg de groenten gedurende 6 minuten op de (tafel)grill, 3 minuten aan iedere kant. Kruid met peper. Je mag de groenten warm of koud gebruiken. Besmeer 4 wraps met humus. Leg in het midden een handje rucola, daarop de gegrilde groenten en vervolgens preischeutjes. Bedruppel met een klein beetje chilisaus. Rol de wraps goed vast op, halveer en serveer met rauwkost.
image-38919-IMG_20151031_162218.jpg
RUCOLASALADE MET PEER EN HAZELNOTEN (1 pers)
Nodig:
25 g rucola - 1 peer - 6 hazelnoten - 1/2 el witte
balsamico-azijn - 1/2 el hazelnootolie - peper

Bereiding:
Schil de peer, verwijder het klokhuis en snijd in
stukjes. Snijd de hazelnoten middendoor. Meng de rucola met
de stukjes peer, de hazelnoten, de olie en de azijn. Draai er over
met de pepermolen en  klaar!
image-41940-IMG_20151113_161901.jpg
TOAST MET SPRUITJES-KERRIE
Nodig:
200 g spruitjes - 2 el dressing - 2 kl currypoeder - peper - toasten - tuinkers - druiven

Bereiding:
Maak de spruitjes zuiver en snij in vieren. Doe de
spruitjes in de blender en mix fijn. Vermeng de spruitjes met
de dressing en de curry tot een smeuig geheel. Breng op smaak
met peper. Besmeer de toaten met het smeersel. Garneer met
tuikers en een halve druif.






​​​​​​​


image-383221-20200406_121637_resized-45c48.jpg
EI MET CHAMPIGNONS UIT DE OVEN (1 pers)
Nodig:
1 ei - 125 g paddenstoelen - 25 g hamblokjes - peper - zout - basilicum - olijfolie

Bereiding:
Verwarm de oven op 180°C. Maak de champignons schoon en snijd in schijfjes. Bak ze kort in olijfolie. Kruid met peper en zout. Doe de hamblokjes in een ovenschaaltje. Doe het ei erop, kruid met peper en plaats 10 à 15 min. in de oven. Haal uit de oven, leg er een lepel champignons bij. Garneer met basilicum en serveer met de rest van de champignons. 
image-395631-20200601_163916_resized_(1)-9bf31.jpg?1591045103734
ITALIAANSE SALADE MET BASILICUMDRESSING (2 pers)
Nodig:
2 handenvol ijsbergsla - 1 rode ui - 2 pruimtomaten - schilfers parmezaan - peper - handvol okkernoten - 1 el dressing - handvol verse basilicum - 1 el olijfolie - 1/2 el balsamico-azijn - 1 teentje knoflook

Bereiding:
Snijd de sla in reepjes. Snipper 1/2 ui fijn en snijd de rest in halve maantjes. Verwijder de pitten van de tomaten en snijd in stukjes. Rooster de noten en snijd grof. Maak het sausje door de dressing te mixen met de basilicum. Meng de gesnipperde ui met de tomaat, de olie en de azijn. Voeg een uitgeperst teentje knoflook toe en kruid met peper. Leg op ieder bord sla. Leg daarop het tomatenmengsel. Garneer met de halve uiringen, de kaas en de walnoten. Leg bovenop een lepeltje dressing. 



image-382937-s_pinaziepannenkoeken_met_garnalen_en_gepocheerd_ei-45c48.w640.jpg
SPINAZIEPANNENKOEKEN MET GEPOCHEERD EI EN GARNALEN
Nodig:
200 g jonge bladspinazie - 100 g boekweitbloem - 100 g zelfrijzende bloem - 6 eieren - 500 ml melk - zout - 200 g grijze garnalen - 1 bakje tuinkers - verse dragon - azijn - olijfolie - peper - zout

Bereiding: 
Spoel de spinazie en laat goed uitlekken. Laat de spinazie slinken in een steelpannetje op een zacht vuurtje. Laat goed uitlekken. Meng de boekweitbloem met de zelfrijzende bloem, 2 eieren en de melk goed ondereen. Voeg de spinazie toe en mix fijn. Bak 8 pannenkoekjes. Pocheer 4 eitjes (2,5 min.) in water met een geut azijn. Serveer 2 spinaziepannenkoeken per persoon. Leg overal een gepocheerd ei op. Garneer de borden met garnalen, tuinkers en dragon. Draai erover met de peper- en zoutmolen. 
naar een idee van Libelle

image-367898-salade_met_druiven,_granaatappelpitten_en_gerookte_eendenborst-16790.jpg
SALADE MET GEROOKTE EENDENBORST, DRUIVEN EN GRANAATAPPELPITJES (2 pers.)
Nodig:
100 g plakjes gerookte eendenborst – 200 g gemengde sla – 150 g blauwe en witte druiven – 2 el balsamico-azijn – 4 el olijfolie – peper – handvol okkernoten – 1/2 granaatappel

Bereiding:
Maak een vinaigrette door de olijfolie te mengen met de balsamico-azijn. Kruid met peper. Snijd de druiven middendoor. Haal de pitjes uit de granaatappel. Men de sla met de druiven en de granaatappelpitjes. Verdeel hierover de eendenborst. Besprenkel met de vinaigrette en werk af met grof gehakte walnoten.




image-368214-omelet_met_feta_en_spinazie-e4da3.w640.jpg
OMELET MET FETA EN SPINAZIE (1 pers.)
Nodig:
2 eieren - 50 g feta - 6 kerstomaatjes - 1 handvol jonge spinaziebladeren - 1 eetlepel zonnebloempitten - olijfolie - melk - peper - zout

Bereiding:
Rooster de zonnebloempitten. Snijd de feta in blokjes. Spoel de spinazie. Klop de eieren los met een geutje melk, peper en zout. Verhit olijfolie in een pan. Voeg de gehalveerde kerstomaatjes toe en het geklopte ei. Bak de omelet. Voeg de laatste minuten de feta toe en laat even meebakken. Bestrooi met de zonnebloempitten en serveer met de spinazie.
​​​​​​​
image-39165-2015-11-03 20.07.25.jpg
CARPACCIO VAN VIJG (1 pers)
Nodig:
1 vijg - handvol veldsla - parmezaanschilfers - peper - balsamico-azijn - olijfolie

Bereiding:
Snijd de vijg in dunne schijven en verdeel over het bord. Verdeel de veldsla over het bord. Bestrooi met de parmezaanschilfers. Draai er over met de pepermolen. Bespreknkel met de olie en de azijn. Serveer met grof brood.
image-73774-naamloos.png
KROKANTE ASPERGES MET LENTESAUS (4 pers)
Nodig:
16 groene asperes - 4 ronde vellen brickdeeg - 2 tomaten - 3 lente-uitjes - 100 g champignons - 1 kl gedroogde drgon - peper - zout - 1 el olijfolie

Bereiding:
Spoel de asperges, breek het onderste deel af en plaats ze in een microgolfkom met een geut water gedurende 10 min. op de hoogste stand. Giet af. Verhit de oven op 200°C. Snij de vellen brickdeeg middendoor. Leg 2 asperges evenwijdig met de snijlijn. klap de onderkant naar boven en rol het deeg rond de asperges. Maak zo 8 pakketjes. Leg ze in een ovenschotel en plaats gedurende 10 min. in de oven. Maak ondertussen de saus. Was de groenten, snijd de tomaten in kleine stukjes, de champignons in schijfjes en de bosui in ringetjes. Verhit de olijfolie. Stoof de tomaat, de champignons en de dragon. Laat 5 min. zachtjes sudderen. Voeg de lente-ui toe en breng verder op smaak met peper en zout. Serveer 2 aspergepakketjes per persoon. Leg de saus er naast.
recept: vegetarische kookstudio 
​​​​​​​
image-388598-eiersalade-c20ad.jpg

CRACKERS MET EIERSALADE (3 stuks)
Nodig:
3 crackers - 1 avocado - 1 el yoghurt of zure room - 2 eieren - peper

Bereiding:
Kook de eieren in 10 minuten hard. Laat afkoelen. Schil de avocado, haal de pit eruit en plet het vruchtvlees plat. Meng de avocado met de yoghurt/zure room en de in stukjes gesneden eieren. Kruid met peper. Besmeer de crackers met de eiersalade. 


​​​​​​​
image-406457-20200806_170900_resized3047-d3d94.w640.jpg
SALADE VOOR ERBIJ (4 pers)
Nodig: 
1/2 komkommer - 1 appel - 1 rode paprika - 2 tomaten - 1 stengel bleekselder - 1 el kappertjes - 12 zwarte olijven - 2 el zonnebloemolie - 1 el appelazijn - verse koriander - peper

Bereiding:
Snijd de komkommer, de bleekselder en de paprika in blokjes. Schil de appel en snijd in stukjes. Ontpit de tomaten en snijd in stukjes. Meng de groenten en de appel met de olijven, de kappertjes, de olie en de azijn. Kruid met peper. Garneer met koriander en serveer met donker brood.
​​​​​​​(recept van de Vegetarische Kookstudio)