VISGERECHTEN

image-36190-IMG_20151016_181234.jpg

WATERZOOI MET VIS (6 pers)

Nodig:
600 g witte vis - 2 liter vetarme kippenbouillon - 1 ui - 2 preiwitten - 1/4 knolselder - 3 wortelen - 1 teentje knoflook - 400 g geschilde aardappelen - 1 laurierblad - peper - 1/2 cupje saffraan -
1 bolletje diepvrieskervel - 1 el maïszetmeel

Bereiding:
Maak de groenten zuiver en snijd in stukjes. Breng de bouillon aan de kook. Voeg de groenten en het laurierblad toe en laat 5 min. koken. Voeg dan de in schijfjes gesneden aardappelen en de vis toe. Laat zachtjes koken tot de vis en de aardappelen gaar zijn. Neem de vis uit de ketel en verdeel in stukken. Breng terug aan de kook en bind de waterzooi met het maïszetmeel. Voeg de saffraan,
de kervel en de stukken vis toe. Breng verder op smaak met peper.

​​​​​​​
image-392372-komkommersalade_met_krieltjes_en_gemarineerde_zalm-e4da3.jpg
GEMARINEERDE ZALM MET KRIELTJES EN EEN KOMKOMMERSALADE (2 pers)
Nodig:
2 stukken zalmfilet - 350 g krieltjes - 1/2 komkommer - 1/2 bosje radijzen - 30 g rucola - 1/2 el witte wijnazijn - 1 el olijfolie - peper - zout - 1 citroen
marinade: gember - 1 teentje knoflook - 1/2 el honing - 1/2 el sesamzaadjes - cayennepeper - 1 el sojasaus - 1 el olijfolie

Bereiding:
Maak de marinade. Pel de knoflook en pers hem. Meng de sojasaus met de olijfolie, de honing, de knoflook en de sesamzaadjes.  Breng op smaak met gember en cayennepeper. Wrijf de zalmfilets hiermee in. Giet de rest over de zalm en laat hem 30 min. trekken. Verwarm de oven voor op 180°C. Spoel de krieltjes, snijd ze overlangs door. Doe de krieltjes in een ingevetten ovenschaal. Besprenkele met olijfolie. Kruid met peper en zout. Plaats 30 min. in de oven. Snijd de komkommer en de radijsjes in dunne schijfjes. Rasp 1/2 kl citroenschil. Meng de komkommer met de radijsjes, de witte wijnazijn, de rucola, de citroenrasp en de olie. Neem de zalmfilet uit de marinade en leg in een ovenschaal. Besprenkel met enkele lepels marinade en plaats 15 min. in de oven. Verdeel de komkommersalade over 2 borden. Draai er over met de pepermolen. Leg er de krieltjes bij en de vis bovenop. 



image-383454-rijst_met_scami_en_broccoli-aab32.w640.jpg

RIJST MET SCAMPI, BROCCOLI EN PEULTJES (2 pers)

Nodig:
12 scampi - 1/2 broccoliroosjes - 125 g peultjes - 125 g bruine rijst - 1 kl gember - 1 limoen - olijfolie - 2 kl sesamzaadjes - verse koriander - 1 rode ui - 1 teentje knoflook - rood pepertje - peper - zout - 1 el fishsaus

Bereiding:
Kook de rijst gaar volgens de gebruiksaanwijzingen. Blancheer de broccoliroosjes in water, voeg de laatste minuut de peutljes toe. Giet af. Snipper de ui fijn. Verwijder de pitjes van het pepertje en snipper fijn. Stoof de ui in de olijfolie. Voeg het pepertje, het uitgeperst knoflookteentje en de gember toe. Voeg dan de rijst, de broccoli en de peultje toe. Bak even op en breng op smaak met fishsaus, peper en zout. Bak in een ander pan de scampi gaar in olijfolie. Kruid met peper. Verdeel de rijst over 2 borden. Doe de scampi erop. Garneer met de sesamzaadjes, enkele partjes limoen en koriander. 
​​​​​​​
image-396141-Zoete_paprika_met_quinoa,_spinazie_en_scampi-aab32.jpg?1591216532378
GEVULDE PAPRIKA MET QUINOA, SPINAZIE EN SCAMPI (4 pers)
​​​​​​​
Nodig:
4 kleine puntpaprika's - 400 g scampi - 100 g quinoa - 200 g bladspinazie - 1 ui - 1 teentje knoflook - 1/2 citroen - 150 ml sojaroom - 125 g mozzarella - olijfolie - peper - zout

Bereiding:
Verwarm de oven op 185°C. Kook de quinoa gaar volgens de gebruiksaanwijzingen. Pel en snipper de ui. Pel de knoflook. Verhit een scheutje olijfolie en bak de scampi op hoog vuur 30 seconden aan elke kant. Kruid met peper. Haal de spacmpi uit de pan. Voeg terug een beetje olijfolie toe. Fruit de ui aan in de olie. Pers de knoflook erboven uit. Voeg de spinazie toe en roerbak tot die geslonken is. Voeg de sojaroom, de gare quinoa en de scampi toe. Laat enkele minuten inkoken. Breng verder op smaak met enkele druppels citroensap, peper en zout. Spoel de puntpaprika's en snijd ze overlangs middendoor. Verwijder de zaadlijsten en zaadjes. Leg ze in een ovenschotel en vul ze met het scampi-quinoamengsel. Beleg met stukjes mozzarella en zet de schotel gedurende 25 minuten in de oven. Serveer met een salade.